hr | en

Pismo iz Osnabrücka!

Objavljeno: 2012-03-14

"Hvala Vam što ste nam doveli Papandopula u Osnabrück”- Klaus Laßmann

Tek što je odzvonio posljednji akord “Seksteta za dvije violine, violu, violončelo, kontrabas i klavir” Borisa Papandopula, u izvedbi njemačkih profesionalnih glazbenika, članova Simfonijskog orkestra Osnabrück, u sastavu: Adrian Wonnemann i Ana Kirchmayer-Wonnemann, violine; Gabriele Heinecke, viola; Lavinia Reck, violončelo; Matthias Wernecke, kontrabas, te Thomas Leuschner, glasovir; njemačka je publika mnogobrojnim "bravo" uzvicima, te pljeskom koji nije prestajao, pokazala veliko oduševljenje prema djelu, koje je u nedjelju, 11. ožujka u 11,30 sati u kazalistu Theater Osnabrück doživjelo svoju osnabrüšku praizvedbu. To  je bio povijesni događaj i za Hrvatsku, jer se po prvi puta u povijesti kazališta u Osnabrücku izvela skladba jednog hrvatskog skladatelja. Hrvatski skladatelj Boris Papandopulo rođen je u Njemačkoj1906. u Honnefu na Rajni, a umro 1991. u Zagrebu i jedan je od najplodnijih i najznačajnijih hrvatskih skladatelja uopće.

Suze su mi navirale na oči, “knedle zapinjale” u grlu, kroz glavu mi je prolazila misao: "Hvala Ti veliki maestro na tako genijalnom djelu! Ovo je pljesak za Tebe, i da si sada živ, s velikom radošću i ponosom pozvala bih Te da nam se pridružiš na pozornici i dođeš pokloniti se ovoj publici, koja je tek sada dobila priliku upoznati Te!" Nebrojeno puta naš je ansambl ponovno ulazio u dvoranu  poklanjati se publici koja nije prestajala pljeskati. A bio je to tek prvi dio tog nedjeljnog, komornog koncerta nazvan "Von Zagreba nach Leipzig" kojeg smo pripremili. Već i za vrijeme stanke dolazili su čestitati nam. Predsjednica Glazbenog društva Osnabrück (Musikverein Osnabrück e.V.) koje je organizator ovih Komornih koncerata, gđa Anita Schnitker iskazala je svoje oduševljenje riječima, kako bi nakon pauze mogli ponovno slušati upravo odsvirani Papandopulov Sekstet. Gdin Klaus Laßmann, koji je do prije tjedan dana bio predsjednik tog Glazbenog društva, a sada je u zasluženoj mirovini, obratio nam se riječima: "Hvala Vam što ste nam doveli Papandopula u Osnabrück!" A zatim su uslijedili prijedlozi i upiti o drugim Maestrovim djelima, čak i o mogućnosti za izvodjenje jedne od njegovih opera!

Evo kako je došlo do toga da članovi njemačkog Simfonijskog orkestra Osnabrück izvode djelo hrvatskog skladatelja Borisa Papandopula: u prošloj kazališnoj sezoni, na jednom od komornih koncerata koji su dio ponude Simfonijskog orkestra Osnabrück, stajale su na programu dvije skladbe manje poznatih ili potpuno nepoznatih finskih skladatelja. Bila je to inicijativa kolegice violinistice Annike Martila, koja je iz Finske. Ako se sviraju finski skladatelji, zašto ne i hrvatski, pomislila sam. Ideja je bila rođena. Kolege su pristali svirati njima jednog potpuno nepoznatog skladatelja. Obzirom da sam unatrag godinu dana uzaludno u Hrvatskoj u prodavanicama, glazbenim institucijama i internetu pokušavala doći do nota, jer na moje veliko razočarenje i iznenađenje, note Borisa Papandopula još uvijek nisu lako dostupne u tiskanom obliku i izdanju, obratila sam se kolegi i prijatelju hrvatskom violinistu Anđelku Krpanu, kojemu dugujemo jedno  veliko hvala! On je itekako zaslužan za ovu praizvedbu Papandopula u Osnabrücku. Započeli smo s probama, a Papandopulo je odmah počeo osvajati srca mojih kolega, njemačkih glazbenika. Uz Papandopulov Sekstet na programu je bio još Klavirski kvintet u Es-duru, op.44, Roberta Schumanna. Od tuda i naziv koncerta: Sekstet je skladan u Zagrebu, a Klavirski kvintet u Leipzigu.

Na kraju koncerta slijedile su prave stajaće ovacije, publika je bila na nogama, a pohvalama nije bilo kraja. I unatoč prekrasnom i publici dobro poznatom Schumannovom Kvintetu, hrvatski Boris Papandopulo postao je otkriće, a njegov Sekstet skladba prepuna pohvala, divljenja i oduševljenja! Njemačka kritika u naslovu ističe: “Nepoznato blago-nesvakidašnji koncert savršenog komornog muziciranja Schumanna i Papandopula”.

Ohrabreni oduševljenjem, uspjehom i ovacijama njemačkih kolega i publike, za idući sezonu u Osnabrücku najavljajujemo komorne skladbe Ivana pl. Zajca i Borisa Papandopula.


Ana Kirchmayer-Wonnemann

opširnije
 

Nazad