hr | en

6. festival hrvatske glazbe u Beču

Objavljeno: 2010-10-22

Prema staroj hrvatskoj legendi, Ruselka, prelijepa nimfa potoka i planina, znala je kako ispod vodene površine izmamiti tonove flauti . Po narodnoj predaji, njena čudesno lijepa glazba uzdizala se visoko iznad vode i u idili šume svojom magičnom ljepotom, strašću i vedrinom opijala bi i očarala one koji su je čuli, a samo su rijetki sretnici imali tu priliku. Kasnije bi o tome pričali kao u transu, zažarenih očiju sa zanosom i ushićenjem u glasu. Trinaestak stoljeća kasnije vješti hrvatski fotograf Miroslav Arbutina, uspio je snimiti Ruselku u Kupi, jednoj od predivnih, kristalno čistih hrvatskih rijeka. Fotografija  zorno prikazuje da strast Ruselkine glazbe pod vodom poprima oblik jarko-crvenih, a vedrina pak oblik ledeno-bijelih fluidnih kocaka, onakvih kakve kao nacionalne simbole prepoznajemno na povijesnom hrvatskom grbu starom skoro jednako kao i predaja o Ruselki.

VI. festival hrvatske glazbe u Beču prilika je da uzbudljivu, vedru i strastvenu glazbu poput one Ruselkine čujete uživo u najljepšim koncertnim prostorima, crkvama i palačama svjetske metropole glazbe.

Već na samom početku festivala znani ansambl Zagrebački solisti zajedno s jednim od najboljih austrijskih flautista Michaelom Martinom Koflerom izvest će na „Koncertu Austrijsko-hrvatskog prijateljstva“ osim antologijskih skladbi Griega, Mozarta i Respighija, briljantni Mali koncert za piccolo i gudače Borisa Papandopula, jednog od najznačajnijih hrvatskih skladatelja XX. st., ali i duhovitu Sambu brevis predsjednika Republike Hrvatske Ive Josipovića. A Hrvatska je i jedna od rijetkih zemalja koja se u ovom trenutku može pohvaliti s predsjednikom koji je ujedno i sjajan skladatelj: tradicija je to koja je na prostorima bivšeg Habsburškog carstva izgleda privilegij: Josipović je tu u velikoj povijesnoj povorci (nisci) vladara-glazbenika uz Ferdinanda III., Leopolda I., Paula I. kneza Esterházyija ili Josepha I.

U okviru samog festivala odvija se zapravo i „festival u festivalu“: četiri koncerta u čuvenoj bečkoj crkvi Sv. Petra donose neke od najblistavijih djela hrvatske sakralne glazbe iz njene duge povijesti. Po prvi put nakon stotine godina izvanredni bečki ansambl Morphing Chamber Orchestra Vienna i japanska sopranistica Akiko Nakajima izvesti će ariju Qual rupe in mezzo all' onde nadarenog dubrovačkog patricija i skladatelja Luke Sorkočevića, ali ponuditi i prvu bečku izvedbu jednog djela koje stručnjaci s pravom atribuiraju velikom Mozartu, ariji Jesu, dulcis memoria. Dakle riječ je o bečkoj premijeri jedne do sad nepoznate Mozartove skladbe pronađene nedavno u arhivu samostana Jasna Góra u Poljskoj!

Hrvatska komorna filharmonija, Puhački orkestar Hrvatske vojske sa solistima, te trubači Marin Zokić, Petar Obradović, i orguljaš Mario Perestegi nizom skladbi velikih majstora i hrvatskih skladatelja ozvučit će svodove jedne od najljepših bečkih baroknih crkava u samom srcu Beča, Peterskirche.

Glazba koja se izvodi na ovom Festivalu uglavnom se ne može naći, slušati niti vidjeti na «Youtube-u» niti negdje drugdje na internetu, kupiti u trgovinama nosača zvuka. Ona nažalost još nije niti snimljena, neke od skladbi nisu nikada niti objavljene, već su tek nedavno izvučene iz prašine arhiva i nakon puno godina transkribirane za prvu «modernu» izvedbu. U tome je ipak i njena ekskluzivnost, i zato Vas pozivamo da zajedno s nama otkrijete njenu ljepotu!

Isto je i s koncertima u modernom i elegantnom prostoru, atriju zgrade «Österreichische Beamtenversicherung» i u palači Eschenbach gdje će bečka publika imati prilike čuti djela izvrsnih, ali svijetu premalo poznatih suvremenih hrvatskih skladatelja Uhlika, Kuljerića, Bergama, Klobučara, Seletkovića u izvedbi mladih nadarenih glazbenica: Martine Filjak,  Marije Pavlović i Kajane Pačko, Diane Grubišić Ćiković i Tamare Cohe-Mandić.

Austrijskoj publici dobro znani rezidencijalni bečki ansambl Tschuschenkapelle ponuditi će program hrvatske pučke i narodne glazbe ali i glazbe njenog povijesnog i geografskog okruženja, a tradiciju izvornog a cappella folklora s krajnjeg juga, punog  aroma i atmosfere Mediterana uz atribut «Croatia's Mystic Voices» u Beču će prezentirati ženska klapa FA Linđo iz Dubrovnika.
Putovanje tonovima i harmonijama kroz vrijeme nudi i Hrvatski barokni ansambl koji nas vodi u Dalmaciju, Italiju i Njemačku 17. i 18. stoljeća, a hrvatsku jazz i pop glazbu ove godine će u Beču predstaviti jedan od najpoznatijih hrvatskih glazbenika tog žanra i UNICEF-ov «ambasador dobre volje» – Zlatan Stipišić Gibonni. Uz pijanista Matiju Dedića i Duo Black Coffee njegove ćemo hitove, znane gotovo svakom strancu koji u Hrvatskoj provodi ljeto, imati prilike pjevati svi zajedno u čuvenom bečkom klubu Porgy & Bess.
Prema riječima filozofa Arthura Schopenhauera, glazba «najizravnije od svih umjetnosti izražava unutarnje biće svijeta», ona , reći će Slavoj Žižek, „donosi vlastitu poruku, izgovara najdublju mudrost». Divno je u ovim iskazima iščitati i onu univerzalnu dimenziju svih umjetnosti: glazba ne poznaje laž, nacionalost joj je sporedna, govori svima razumljivim jezikom, zvucima zajedničkim i Undine, Loreley, Nereidama, Melusine-i, Saraswati, Vellamo, južno-američkoj Huehuecoyotl, egipatskoj Bast, egzotičnoj afričkoj Oyi (Oya), ili nekom drugom božanskom biću vode i glazbe bilo kojeg kutka svijeta. Ovoga puta Ruselka, simbol je i metafora svih njih, a opet, iako dolazi iz Austriji bliskog susjedstva, njena glazba skriva ljepotu specifičnu upravo za mikrokozmos male, ali posebne Hrvatske, pa njeni glazbenici, svjesni istinitosti stare poslovice: «Imaš koliko daješ» u Beč dolaze dati ono najbolje što imaju.

Dobrodošli na 6. festival hrvatske glazbe u Beču!

Davor Merkaš

www.mic.hr/festival/wien

Nazad